Handla enkelt med delbetalning,
faktura eller kortbetalning
Allt du handlar i webshoppen
eller i butiken får du bonus på.
Nordens största hobbybutik.
Över 120000 st artiklar i lager
Standard frakt 29 kr
inom Sverige med DHL.
0
0

Problem med belysning vid digitalkörning med Roco Lokmus2-system

Problemet som uppstår vid en vändslinga på en likströmsanläggning (2-räls) är att plus- och minuspolen möts efter slingan. Observera att den isolerade delen av vändslingan måste vara längre än ditt längsta tåg. I vårt exempel är Roco:s produkter använda och du kopplar in produkterna enligt vår skiss. De produkter som används är:

1 st. transformator # 10704
1 st. relä # 10019
1 st. elektrisk växel
1 st. ställpult # 10520 el. # 10521
4 st. plast skarvjärn (för isolering av vändslingan)
1 st. magnet # 42256 (för aktivering av tungelementen i vändslingan - att fästa under loket)
2 st. tungelement Herkat 1700 (Reed-kontakt) (för att förse reläet med en strömimpuls för automatisk vändning av polerna.)

Färgförklaring:
Röd = minuspol
Blå = pluspol
Grön/svart = växelström

1. Loket är på väg in i vändslingan.

Om du tittar på bilden till vänster ser du hur strömmen ligger i slingan när loket är på väg in i den. Plus- och minuspolen är densamma från lokets position till vänster om växeln och rakt in i slingan.

För att automatiskt kunna lägga om polerna när loket kommit in i vändslingan kan du använda två tungelement (Reed-kontakt) som aktiveras av en magnet. Placera magneten på t.ex. högersidan av undersidan på loket så att du kan välja att endast aktivera en kontakt av två beroende på vilket håll loket färdas åt. Du placerar med andra ord magneten på höger sida och tungelementet på samma sida där du vill att kontakt skall ske. I vårt exempel placerar vi det nedre tungelementet så att det ska reagera när loket kommer medsols i slingan och det övre så att det reagerar när loket kör motsols i slingan.

Du kan även sköta vändningen av polerna manuellt via ställpulten när hela tåget är inne i vändslingan.

2. Loket färdas i vändslingan.

När loket kommer fram till det övre tungelementet (Reed-kontakt) ger magneten kontakt och en strömimpuls skickas till reläet som slår om.

Det får till följd att polerna vänds på banan fr.o.m. växeln och loket kan fortsätta köra ut på banan utan avbrott.

Om du kör in den andra vägen i vändslingan (dvs. medsols) händer samma sak fast det blir det nedre tungelementet som reagerar på magneten och lägger om reläet.

Lycka till med din vändslinga!