Problem med belysning vid digitalkörning med Roco Lokmus2-system |
|
Problemet som uppstår vid en vändslinga på en likströmsanläggning (2-räls) är att plus- och minuspolen möts efter slingan. Observera att den isolerade delen av vändslingan måste vara längre än ditt längsta tåg. I vårt exempel är Roco:s produkter använda och du kopplar in produkterna enligt vår skiss. De produkter som används är:
1 st. transformator # 10704
Färgförklaring: |
|
1. Loket är på väg in i vändslingan. |
|
![]() Om du tittar på bilden till vänster ser du hur strömmen ligger i slingan när loket är på väg in i den. Plus- och minuspolen är densamma från lokets position till vänster om växeln och rakt in i slingan. För att automatiskt kunna lägga om polerna när loket kommit in i vändslingan kan du använda två tungelement (Reed-kontakt) som aktiveras av en magnet. Placera magneten på t.ex. högersidan av undersidan på loket så att du kan välja att endast aktivera en kontakt av två beroende på vilket håll loket färdas åt. Du placerar med andra ord magneten på höger sida och tungelementet på samma sida där du vill att kontakt skall ske. I vårt exempel placerar vi det nedre tungelementet så att det ska reagera när loket kommer medsols i slingan och det övre så att det reagerar när loket kör motsols i slingan. Du kan även sköta vändningen av polerna manuellt via ställpulten när hela tåget är inne i vändslingan. |
|
2. Loket färdas i vändslingan. |
|
![]() När loket kommer fram till det övre tungelementet (Reed-kontakt) ger magneten kontakt och en strömimpuls skickas till reläet som slår om. Det får till följd att polerna vänds på banan fr.o.m. växeln och loket kan fortsätta köra ut på banan utan avbrott. Om du kör in den andra vägen i vändslingan (dvs. medsols) händer samma sak fast det blir det nedre tungelementet som reagerar på magneten och lägger om reläet. Lycka till med din vändslinga! |
![]() |